اطلاعات تماس

 نشانی آموزشگاه موسیقی چکاوک قم، خیابان 19 دی (باجک 1)-بین کوچه 13 و15-پلاک 343
 تلفن آموزشگاه موسیقی چکاوک

 025-37127
 5100 663 0938

http://www.chakavak-music.ir/

اخبار

چه سیاستی پشت مصوبه جنجالی «منع تدریس موسیقی در فرهنگسراها» وجود دارد؟

گزارش میدانی و مفصل «موسیقی ما» در جستجوی پاسخ سوال مهم این روزهای هنرجویان و مدرسین موسیقی؛
چه سیاستی پشت مصوبه جنجالی «منع تدریس موسیقی در فرهنگسراها» وجود دارد؟
موسیقی ما - اصل خبر این بود: «کلاس‌های تدریس موسیقی در فرهنگسراهای تهران تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.»

مصوبه‌ای که مشخص نیست کتباً یا شفاهاً به همه مراکز فرهنگی و فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ همه مناطق تهران ابلاغ شده و به مرحله عمل هم رسیده تا هنرجویان موسیقی وقتی برای ثبت‌نام ترم تابستانه مراجعه می‌کنند، با تابلوی بزرگ «ورود ممنوع» مواجه شوند.

این اتفاقی است که «سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران» از آن با عنوان «ساماندهی کلاس‌های موسیقی» یاد می‌کند و منتقدان فرهنگی آن را زمینه‌ساز حذف تدریجی موسیقی از سبد فرهنگی این ارگان برای کنترل اشاعه موسیقی در کشور می‌دانند.

خبرنگار «موسیقی ما» برای پیگیری این موضوع در یک گزارش میدانی و مفصل، سراغ مسئولین سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مسئولین موسیقی وزارت ارشاد، مدیران فرهنگسراها، برخی هنرجویان قدیمی، مدرسین باسابقه کلاس‌های موسیقی و اساتید و کارشناسان این حوزه رفته تا در انتهای این گزارش پاسخی قانع‌کننده به یک سوال بزرگ پیدا کند:

آیا مسئولین فرهنگی کشور از عواقب مصوبه جنجالی «منع تدریس موسیقی در فرهنگسراها» آگاه‌اند؟
 
  • * فلاش بک - 1
 وقتی در دوره 8 ساله دولت‌های دهم و یازدهم، مصوبه تفکیک جنسیتی در کلاس‌های موسیقی فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ شهر تهران به مرحله عمل رسید، تعداد خیلی کمی بودند که اعتراض‌های خود را به صورت مکتوب و شفاهی به مدیران فرهنگسراها اعلام کنند.

ورودی‌های تابستان 84 به بعدِ کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی موسیقی فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ شهر تهران، حتی فکرش را هم نمی‌کردند که زمانی فرا خواهد رسید که مدیران جدید «سازمان فرهنگی شهرداری پایتخت» حکم تعطیلی کلاس‌های موسیقی فرهنگسراهای تهران را صادر خواهند کرد و دیگر همین ساز زدن‌های دورهمی تابستانی و لذت‌بخش‌شان در فضای پرطراوت و سرسبز فرهنگسراها را هم باید تمام‌شده بدانند و راهی جز ثبت‌نام در کلاس‌های خصوصی و زیرزمینی آموزش موسیقی نداشته باشند. آنها در دفترچه خاطرات‌شان از تابستان 93 به عنوان تلخ‌ترین تابستان دوران هنرجو بودن خود یاد خواهند کرد و احتمالاً یک نام هرگز از ذهن‌شان نخواهد رفت: «حجت‌الاسلام شهاب مرادی».
 
  • * فلاش بک - 2
سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از زمان تأسیس خود مدیرانی با ذائقه‌ها و سلیقه‌های مختلف را به خود دیده است. برای آغاز این گزارش و قبل از ورود به بحث اصلی، شاید بد نباشد مروری سریع داشته باشیم بر آرشیو ذهنی‌مان از این سازمان و مدیران تاریخ‌سازش.

«مهندس منصور واعظی» (1375 تا 1379) اولین کسی است که عنوان «رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران» را یدک می‌کشد. حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلی زم (1379-1382) ، مهندس اسفندیار رحیم مشائي (1382-1384)، دکتر علی عسگری (1384-1386)، احمد نوریان (1386-1388)، دکتر سید محمد جواد شوشتری (1388-1389)، امير خوراکيان (1389 - 1392) و سرانجام جدیدترین رئیس این ارگان دولتی حجت الاسلام و المسلمین «شهاب مرادی» (از آذر ماه 1392 تا کنون.)

حضور چهره هایی چون «اسفندیار رحیم مشایی» و حجت‌الاسلام والمسلمين «زم» به خوبی نشان دهنده میزان اهمیت این پست در بین دولت مردان ادوار گذشته بود.
 
  • * درباره آقای رئیس
با روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید» و نام‌گذاری سال 93 با شعار «اقتصاد و فرهنگ؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، شعله‌های امید بین اهالی فرهنگ و هنر روشن شده بود و پیش‌بینی می‌شد بازنگری اساسی در بحث‌های فرهنگی، بسیاری از مشکلات و بحران‌های این حوزه را به سمت کمرنگ شدن پیش ببرد.

اما انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین «شهاب مرادی» به عنوان رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، از همان ابتدا نگرانی‌هایی را برای فعالین حوزه موسیقی در پی داشت و سخنان «شهاب مرادی» در نشست خبری‌اش که در اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد، تا حد زیادی نگرانی‌های اهالی موسیقی را شدت بخشید: «آموزش و ترویج موسیقی جزو اهداف ما نیست، مخصوصاً اینکه یک سری آموزشگاه موسیقی در کشور وجود دارد که در حال کار کردن هستند و از آنجا که این آموزشگاه‌ها با وزارت ارشاد همکاری می‌کنند، فرض بر این است که محیط مورد اعتمادی برای مردم دارند.»

همین صحبت‌ها بود که باعث شد بسیاری از اهالی رسانه و آنهایی که رزومه مدیران قبلی و «امیر خوراکیان» (رئیس قبلی این سازمان) را رصد گرده بودند، احساس کنند که «شهاب مرادی» قرار است پا در جای پای «خوراکیان» بگذارد و به محدود کردن این هنر مهجور ادامه دهد.

اما پس از انتشار خبر حذف کلاس‌های موسیقی از فرهنگسراها، «شهاب مرادی» در صفحه اینستاگرام‌اش در پاسخ به یکی از کاربران اینترنتی که به شدت به او تاخته بود، نوشت: «برنامه‌ام، ساماندهی و حرفه‌ای شدن تمامی فعالیت‌ها و خدمات سازمان است و این محدود به یکی دو حوزه نمی‌شود. برخی مطالب مطروحه در رسانه‌ها در این خصوص، انعکاس صحیح و درستی از واقعیت نیست. بنا نداریم به جای کار، درگیر حواشی و بازی‌های ژورنالیستی بشویم.»

 
  • * نقطه‌نظرات مدیران سازمان فرهنگی شهرداری
ارتباط گرفتن با مدیران سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران کار راحتی نیست. احتیاج به هماهنگی‌ها و مراحل اداری پیچیده‌ای دارد و جنجال رسانه‌ها در مبحث «حذف و تعطیلی کلاس‌های موسیقی فرهنگسراها»، مزید بر علت شده تا رئیس دفتر اکثر مدیران سازمان فرهنگی و هنری، چاره‌ای جز بی‌پاسخ گذاشتن تماس‌های مکرر خبرنگاران نداشته باشند.

خبرنگار «موسیقی ما» برای برقراری ارتباط با مدیران این سازمان پس از هماهنگی‌های طولانی و حضوری، نتوانست پاسخی بگیرد. مدیر دفتر حجت‌الاسلام «شهاب مرادی» از سفر ایشان به حج خبر می‌داد و مدیران زیرمجموعه نیز حاضر به صحبت در این مورد بدون هماهنگی‌های لازم نبودند.

پس از پیگیری‌های تلفنیِ زمان‌بر برای برقراری ارتباط با «بابک ربوخه» مدیریت امور موسیقی سازمان و «امیر عبدالحسینی» معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سرانجام این ارتباط با «امیر عبدالحسینی» برقرار شد تا در گفتگو با «موسیقی ما» درباره این مصوبه جنجالی توضیحاتی را ارائه دهند.

معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ضمن گلایه از سر و صدای بیش از حد رسانه‌های داخلی درباره موضوع فرهنگسراها و تعطیلی مقطعی کلاس‌های آموزش موسیقی، به «موسیقی ما» گفت: «متأسفانه نگاه رسانه‌ها به این موضوع صحیح نیست و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای ساماندهی به این قبیل کلاس‌ها قصد دارد با نگاهی کلی‌تر، مدیریت درستی درباره نوع هدایت این قبیل برنامه‌ها داشته باشد.»

«امیر عبدالحسینی» با ضعیف خواندن سطح آموزش موسیقی در این کلاس‌ها، توضیح داد: «متأسفانه سطح کیفی این قبیل کلاس‌ها در فرهنگسراها، بسیار پایین بود و باید نگرشی اساسی در این باره صورت گیرد تا افرادی که در این برنامه‌ها حاضر می‌شوند، بتوانند به اندوخته‌هایشان بیفزایند. متأسفانه تعدادی از مربیان موسیقی فرهنگسراها توان لازم آموزشی را ندارند و رفع این مشکل نیازمند عزم جدی است.»

 
  • * مسئولین ارشد موسیقی کشور چه می‌گویند؟
در حالی که رسانه‌های رسمی کشور به‌شدت در روزهای گذشته در تب‌وتاب این مصوبه جنجالی هستند، تاکنون مسئولین ارشد موسیقی کشور، اعم از معاونت امور هنری وزارت ارشاد، دفتر موسیقی وزارت ارشاد و خانه موسیقی به هیچ وجه اظهار نظری در این باره نکرده‌اند.

تنها واکنش رسمی مسئولین موسیقی کشور را در چند سطر منتشر شده روی سایت خانه موسیقی می‌توان یافت که هیئت‌مدیره خانه موسیقی در جلسه این هفته خود مقرر کرده‌اند که موضوع ممنوعیت آموزش موسیقی در فرهنگسراها را با تحقیق از کم‌وکیف تصمیمات اتخاذ شده از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، بررسی کرده و در آینده‌ای نزدیک موضع رسمی خود در قبال این تصمیم را اتخاذ کنند.

همچنین اعضای خانه موسیقی از «عبدالحسین مختاباد» (عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران) خواسته‌اند که در این باره پیگیری‌های لازم را انجام دهد و هر چه زودتر نسبت به سیاست جدید مدیریت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران واکنش نشان دهد.

خبرنگار «موسیقی ما» در تماسی کوتاه با «عبدالحسین مختاباد» خواهان اظهار نظر وی درباره این اتفاقات شد که عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در این باره به «موسیقی ما» گفت: «تا این لحظه هیچ مصوبه‌ای تصویب و اجرایی نشده و تنها اتفاقی که رخ داده، تعطیلی موقت این کلاس‌ها در فرهنگسراها است.»

مختاباد در ادامه افزود: «اگر ریاست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بخواهد در ارتباط با کلاس‌های موسیقی فرهنگسراها هر نوع اقدامی انجام دهد، این اقدام باید بر اساس دستورالعمل و ابلاغیه کتبی باشد که سازمان فرهنگی و هنری تاکنون این کار را نکرده است. آموزش در فرهنگسراها از جمله آموزش موسیقی جزو خدمات شهری است و در صورت قطع شدن آموزش موسیقی در فرهنگسراها، ما نمایندگان شورای شهر تهران به طور قطعی اعتراض خواهیم کرد.»

او با بی‌اساس خواندن جنجال‌های برخی رسانه‌ها درباره قطعی شدن این ماجرا توضیح داد: «هر کس ادعا دارد این موضوع به صورت نامه‌ای کتبی ابلاغ شده و حالت اجرایی به خود گرفته، کپی آن نامه را بیاورد تا من به صورت قانونی اقدام کنم.»

گفته‌های عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در حالی است که از هفته‌های گذشته کلیه فرهنگسراهای تهران از پذیرش و ثبت‌نام هنرجویان موسیقی خودداری به عمل آورده‌اند.

 
  • * در فرهنگسراها چه خبر است؟
آماری که یکی از اساتید فعال حوزه آموزش موسیقی در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، خبر از حضور حدود 25 هزار هنرجوی موسیقی و نزدیک به 1400 مدرس موسیقی در فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ برای آموزش و یادگیری موسیقی می‌دهد که با تصمیم جدید سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، هم‌اکنون در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

پیگیری تلفنی و حضوری خبرنگار «موسیقی ما» از مدیران فرهنگسراهای تهران نیز فقط با یک جمله واحد پاسخ داده شد و آن اینکه: «ما یک نهاد زیرمجموعه از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هستیم و وظیفه ما اجرای درخواست‌های مسئولین این مجموعه است.» آنها در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این طرح به صورت کتبی به آنها اعلام شده نیز اعتقاد داشتند: «مناسبات کاری و اداری، موضوعاتی نیست که بتوان در رسانه‌ها به صورت مستقیم به آنها پرداخت!»

 
  • * تیر خلاص
موسیقی در سال‌های گذشته با بحران‌های مختلفی دست‌و‌پنجه نرم کرده است؛ بحران‌هایی از قبیل کمبود سالن‌های مختص کنسرت، حمله نیروهای خودسر به کنسرت‌های بامجوز و لغو کنسرت‌های شهرستان، یکنواخت شدن آثار تولیدی، کیفیت پایین برخی کنسرت‌های موسیقی، فقدان ستاره‌های نوظهور و پدیده‌های جوان، بی‌انگیزگی نوازندگان برخی کنسرت‌ها، بحران شرکت‌های پخش آثار موسیقی و...

تجربه‌های گذشته در این خصوص نشان داده که جامعه موسیقی در مواجهه با این قبیل مشکلات هرگز نتوانسته مدیریت درستی از خود نشان دهد و همواره چنددسته بودن مسئولین و متحد نبودن فعالین حوزه موسیقی منجر به عدم اتخاذ تصمیمات درست در خصوص رویدادهای مختلف شده است.

حال با توجه به پیامدهای سنگین تصمیم اخیر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و تبعاتی که بر موسیقی کشور در سطح وسیعی به جای خواهد گذاشت، لزوم چاره‌اندیشی هرچه سریع‌تر دست‌اندرکاران حوزه موسیقی در این باره احساس می‌شود تا با محدودیت‌هایی که هر روزه بر این گونه هنری اعمال می‌شود، مبارزه شود.

«موسیقی ما» در روزهای آینده این موضوع را پیگیری کرده و نظر اهالی موسیقی و مدیران ارشد وزارت ارشاد در این باره را نیز جویا خواهد شد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما

به روز شده در : شنبه 7 تیر 1393 - 11:18

ورود به سیستم

نام کاربری :
کلمه عبور :

اطلاعات تماس

نشانی آموزشگاه موسیقی چکاوک قم، خیابان 19 دی (باجک 1)-بین کوچه 13 و15-پلاک 343
تلفن آموزشگاه موسیقی چکاوک

025-37127

025-37752167

0938 663 5100

 

امروز یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
افزودن به سایت های مورد علاقه
بازدید ها : 890,120
نرم افزار مدیریت آموزشگاه موسیقی | موزیک آکادمی